środa, 30 stycznia 2013

Tiramisu






Składniki:

30 dag podłużnych biszkoptów (ja zazwyczaj robię dużą blachę i kupuję 2 opakowania biszkoptów Savoiardi z Piotra i Pawła - resztę składników na dużą blachę daję razy 2), PONCZ: łyżeczka kawy rozpuszczalnej, 2 łyżki miodu, szczypta kardamonu w proszku, 3 łyżki likieru amaretto.




MASA MASCARPONE: szklanka mleka, galaretka pomarańczowa, 4 jaja, 2 łyżki cukru waniliowego, 50 dag serka mascarpone, 25 dag sera białego półtłustego (ja daję ser Turek świeży), 10 dag cukru, sok z połowy pomarańczy. DO DEKORACJI: pojemnik (20 dag )śmietany, 2 czubate łyżki cukru pudru, 2 łyżki kakao (ja używam kakao przed drugą warstwą biszkoptów, a na wierzchu trę czekoladę mleczną)




WYKONANIE: poncz: kawę zalać 1/2 szklanki gorącej wody, dodać miód i kardamon, wystudzić, wlać alkohol, przykryć i odstawić. 

Masa: z podanej ilości mleka odmierzyć 3/4 szklanki, zagotować, rozpuścić w nim galaretkę (mnie się zawsze warzy, ale to w niczym nie przeszkadza - może jesli nie będzie zbyt gorące to się nie zwarzy) i odstawić do wystygnięcia. Jaja roztrzepać z 1/4 szklanki mleka i z cukrem waniliowym, a następnie podgrzewać na bardzo małym ogniu, aż masa jajeczna uzyska konsystencję gęstej śmietany (nobla dla tego, kto uzyska taki efekt hihi mnie zawsze białko się częściowo ścina - ale to też niczemu nie przeszkadza ) po czym ostudzić. Serek mascarpone utrzeć z serem półtłustym, cukrem i masa jajeczną, na koniec wlać sok z pomarańczy, wystudzoną galaretkę (dodaję zawsze do niej troszkę więcej żelatyny, bo masa jest nieco lejąca i wciąż się boję, czy zastygnie) i dokładnie połączyć składniki masy. WYKONANIE KOŃCOWE: dno i boki formy o wymiarach 25/22 cm wyłożyć biszkoptami namoczonymi w ponczu (włożyć dosłowne na sekundę - mocno wchłania się poncz), na nich rozsmarować połowę masy i tak samo ułożyć drugą warstwę biszkoptów i masy. Wstawić do lodówki na co najmniej godzinę. Śmietanę ubić z cukrem pudrem, Wierzch oprószyć łyżką kakao (ja tartą czekoladą), udekorować bitą śmietaną i znów oprószyć pozostałym kakao (ja tartą czekoladą ) Podawać schłodzone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz